6.1 Leefbaarheid en goede infrastructuur |
|||
Voor de economische ontwikkeling van Brunssum is het van belang dat de wegenstructuur wordt verbeterd, zonder dat het woon- en leefklimaat wordt aangetast door verkeersoverlast. Een goed functionerend wegennet is van groot belang voor het economische en recreatief functioneren van Brunssum. De kosten van investeringen in infrastructuur zijn echter hoog en het rendement is verschillend.
Deze weg verbindt het regionaal verbindend wegennet (N298, N276, N274 en N299), zodat het doorgaand verkeer buiten de bebouwde kom van Brunssum kan worden afgewikkeld. Met dit tracé wordt ook maximaal voorzien in structuur en bereikbaarheid voor de regio. Gezien aantakkingen aan het internationale wegennet, levert de weg een belangrijke bijdrage aan economische ontwikkelingsmogelijkheden voor bedrijven en betekent de Buitenring een forse impuls voor een toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de Oostflank. De Buitenring wordt optimaal landschappelijk ingepast door onder andere een verdiepte ligging nabij Amstenraderveld. De gemeente Brunssum is gebaat bij het voorkeurstracé van de Buitenring en erkent de structurerende werking op de ruimtelijke structuur. De gemeente Brunssum speelt op een verantwoorde manier in op de mogelijkheden om de bedrijvigheid nabij de Buitenring (Haefland, Rode Beek en Bouwberg) uit te breiden. Daarnaast wordt een verbeterde ontsluiting van het recreatiegebied Oostflank bewerkstelligd. Bovendien zal een verbeterde uitstraling van de bebouwde kom richting Buitenring het imago van Brunssum kunnen versterken. Het gemeentelijk wegennet haakt straks aan op de Buitenring en heeft dan alleen nog een ontsluitende functie voor de Brunssumse wijken, inclusief het centrum. De aansluitingen op de Buitenring zijn van invloed op de verkeersstromen binnen de regio Parkstad-Limburg, waarbij interne regionale verbindingen bij voorkeur moeten verlopen via een radiaalstelsel tussen Buiten- en Binnenring. Een optimalisatiestudie zal op Parkstadniveau uitgevoerd worden. Brunssum streeft naar een duidelijk onderscheid in wegenstructuur en bijbehorende functies: 1, regionale ontsluitingsweg ten behoeve van doorgaand verkeer (Buitenring). De Buitenring maakt onderdeel uit van de majeure ontwikkelingen voor Brunssum; Relatie met beleid Parkstad In beleidsmatige zin haakt Brunssum aan bij het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan van Parkstad Limburg. Doel van dit plan is, bijdragen aan de economische structuurverbetering door te werken aan een duurzaam verkeer- en vervoersysteem voor de regio Parkstad. Verkeer beperkt zich immers niet tot de gemeentegrenzen, waarbij de zich voordoende mobiliteitsproblematiek op de hele Parkstadregio van toepassing is. Het verkeer- en vervoerbeleid richt zich op de aspecten infrastructuur (Binnen- en Buitenring), openbaar vervoer (m.n. internationale relaties), langzaam verkeer (fietsnetwerk) en verkeersveiligheid (inrichting woonwijken, educatie). Wat betreft autoverkeer wil Parkstad Limburg zich vooral richten op het versterken van de oriëntatie door het nemen van maatregelen met betrekking tot de hiërarchie van wegen, het versterken van de aansluiting op lokale, bovenregionale en internationale netwerken. Parkstad ziet mogelijkheden om bedrijvigheid aan de Buitenring te koppelen. Daarbij dient wel de toelaatbaarheid en de wenselijkheid van deze locaties te worden onderzocht. Aandacht voor historische patronen (wegen en locaties) en ecologische en hydrologische verbanden zijn daarbij relevant omdat zij de dragers kunnen vormen voor ontwikkelingen op het vlak van economie, toerisme, landschap en recreatie. Uitvoering van dit beleid De uitvoering van dit beleid is opgenomen in de Uitvoeringsparagraaf
Ander beleid De andere beleidskeuzen voor verkeer zijn: Beleid op hoofdlijnen;
|
|||
![]() |
|||
|