6.2 Optimale bereikbaarheid en parkeermogelijkheden op buurtniveau |
|||||
Een goede bereikbaarheid en parkeergelegenheid is van belang voor een optimale leefbaarheid en gedegen functioneren van voorzieningen. In deze paragraaf wordt een onderscheid gemaakt tussen de bereikbaarheid en parkeerbalans. Bereikbaarheid De effecten in Brunssum van het Verkeercirculatieplan 2000 zijn in beeld gebracht en zijn input geweest voor de verkeersstudie naar de meest ideale verkeerscirculatie rekening houdend met leefbaarheid en bereikbaarheid.
Om een goede bereikbaarheid voor centrumvoorzieningen en het kernwinkelgebied te realiseren en tevens te zorgen voor adequate en voldoende parkeervoorzieningen is het "Masterplan centrum en mobiliteit" opgesteld. De belangrijkste doelstellingen hieruit zijn:
De routes naar het centrumgebied dienen helder, logisch en rechtstreeks te zijn en uitkomen bij parkeervoorzieningen in het hart van de stad. Tevens is er veel aandacht voor routes voor langzaamverkeer. Parkeerbalans
Ten aanzien van parkeren gaat het Masterplan Centrum uit van een evenwichtige spreiding van parkeergelegenheid rond het centrum. Het Koutenveld geldt als centraal parkeerterrein, extra parkeergelegenheid (ca. 100 parkeerplaatsen) wordt aan de oostzijde van het centrum gerealiseerd. Voor de totale voorraad parkeerplaatsen geldt dat het Lindeplein (ca. 150 parkeerplaatsen) ingevolge de functieherziening grotendeels parkeervrij gemaakt wordt. In algemene zin kan gesteld worden dat het verlies van parkeerruimte op het Lindeplein gecompenseerd zal worden door de aanleg van ca. 100 parkeerplaatsen nabij de Brede School. Het parkeerbeleid voor de woonwijken is beschreven in de Parkeernota 2005. In de woonwijken speelt de parkeerproblematiek met name in de avonduren en de weekenden. Tekorten worden veroorzaakt door het bezit van meerdere voertuigen per adres, toename van bedrijfsvoertuigen en het niet effectief gebruiken van de parkeerruimte op eigen terrein. Publieksaantrekkende voorzieningen in de wijken, zoals gemeenschapshuizen en sportvoorzieningen kunnen soms parkeeroverlast voor omwonenden opleveren. Met name de oudere wijken zijn onvoldoende berekend op de huidige parkeervraag. We willen voorkomen dat de parkeerbehoefte ten koste gaat van het openbaar groen en het groene karakter van de wijken. In nieuwe bestemmingsplannen dient opgenomen te worden dat:
Situatieafhankelijk stellen wij voor de volgende beleidsmogelijkheden in te zetten:
Nieuwe ontwikkelingen in een buurt mogen niet leiden tot (toename van) parkeerproblemen in de buurt. Relatie met beleid Parkstad De ambitie voor mobiliteit is het regionaal en internationaal goed bereikbaar maken van Parkstad Limburg, zowel over de weg als via het spoor waardoor de economische (concurrentie)positie beter wordt. Aanleg van een wegenringstructuur ter ontlasting van de radiale wegenstructuur en uitbreiding en de opwaardering van de railverbindingen zijn essentieel. Het gezicht van de regio keert zich naar het buitenland en ommeland. De uitvoering van dit beleid is opgenomen in de Uitvoeringsparagraaf Ander beleid De andere beleidskeuzen voor verkeer zijn: Beleid op hoofdlijnen;
|
|||||