Bestemmingsplan "Kom Schaijk"
6.5 Geluid

Verkeerslawaai
Op basis van artikel 77 van de Wet Geluidhinder (Wgh) dient bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. De Wet Geluidhinder maakt voor de normering en de te volgen procedure onderscheid in nieuwe en bestaande situaties. In principe hebben alle voor het openbaar rijverkeer toegankelijke wegen een onderzoekszone. Deze zone is een gebied aan weerzijden van de weg waar onderzoek naar eventuele geluidshinder moet plaatsvinden.

Binnen het overgrote deel van het plangebied geldt een 30-km/uur-regime. De Wet geluidhinder stelt dat zich in deze gebieden geen onderzoekszones voor geluidshinder bevinden. Waar een 50-km/uur-regime geldt, bevinden zich wel geluidszones.

In gevolge de Wet geluidhinder moet de geluidsbelasting van nieuw te bouwen woningen binnen bovenbedoelde geluidszone voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Gedeputeerde Staten kunnen voor nieuwe situaties in bepaalde gevallen een hogere waarde vaststellen, maar in stedelijke gebieden mag deze waarde de 65 dB(A) niet overschrijden. Voor de bestaande woningen (en andere geluidsgevoelige functies) hebben de onderzoekszones geen consequenties. Voor nieuwe woningen hebben de zones wel gevolgen. Binnen de zones mogen nieuwe woningen en andere geluidsgevoelige functies geen geluidbelasting van hoger dan 50 dB(A) ondervinden. Uit een akoestisch onderzoek moet blijken of dat zonder maatregelen realiseerbaar is. Bij dat akoestisch onderzoek wordt rekening gehouden met de hoeveelheid verkeer die over de wegen rijdt en de aanwezigheid van geluidsafschermende voorzieningen.

Door in het bestemmingsplan geen nieuwe woningen en andere geluidsgevoelige functies direct toe te staan, wordt voorkomen dat er ten aanzien van geluid een knelpunt optreedt. Indien toch een geluidsgevoelige functie wordt toegelaten moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Voor de ontwikkeling van Molengraaf III is in het kader van de ZPP-procedure akoestisch onderzoek verricht. Molengraaf III wordt in onderhavig bestemmingsplan behandeld als bestaand stedelijk gebied. Voor het oprichten van de muziekkiosk is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk (geen geluidsgevoelig object). De ontwikkelingslocatie Schutsboomstraat 74a ligt op een afstand van ca. 150 meter van de provinciale weg N324 en derhalve geldt voor deze locatie een onderzoeksplicht. De locatie Schutsboomstraat 74a ligt daarnaast binnen de onderzoekszone van de Schutsboomstraat, een weg met ter plaatse van de ontwikkelingslocaties een 50 km/uur-regime.

Schutsboomstraat 74a
Uit het gevoerde akoestisch onderzoek blijkt dat de gevelbelasting na correctie ex artikel 103 van de Wet geluidhinder (Wgh) 58 dB(A) bedraagt, waarmee niet voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Wel wordt voldaan aan de ontheffingswaarde van 65 dB(A) etmaalwaarde. Bij deze geluidsbelasting worden er door Gedeputeerde Staten eisen gesteld aan de indeling van de woningen, zoals kamers niet aan de geluidsgevoelige zijde situeren. In het ontwerp dient hiermee rekening gehouden te worden. Ook dient de geluidsisolatie van de woningen te worden afgestemd op de bruto gevelbelasting van 63 dB(A). Bij Gedeputeerde Staten is een verzoek tot vaststellen hogere waarde voor deze locatie ingediend. Besluitvorming hierover zal plaatsvinden.

In het plangebied zijn geen verdere ontwikkelingen rechtstreeks toegestaan. In de vrijstellings- en uitwerkingsbepalingen is milieukwaliteit, waaronder geluid, als afweging opgenomen. Overigens liggen de locaties, Bossestraat/de Spil en Imkerstraat buiten de onderzoekszones van wegen.

Het gehele plangebied "Kom Schaijk" ligt buiten de onderzoekszone van de A50 (Oss-Arnhem), waardoor ook in dit kader geen onderzoeksverplichting geldt.

De gemeente Landerd is bezig met het opstellen van een verkeersmilieukaart oftewel geluidsniveaukaart waarbij het aspect geluid als gevolg van het wegverkeer meegenomen is. Deze kaart is medio 2005 voorzien.