Zowel in ruimtelijke als functionele zin zullen veranderingen in het grootste deel van het bestaande bebouwde gebied van Schaijk - in de nabije toekomst - beperkt blijven tot incidenten. Bijvoorbeeld het inpassen van aan huis gebonden bedrijvigheid, een beperkte verkleuring van winkel naar kantoor en een beperkte aan- en verbouw van bestaande gebouwen. Ook in het centrumgebied, gesitueerd rondom de samenkomst van de historische bebouwingslinten van de Schutsboomstraat-Runstraat en de Pastoor van Winkelstraat, zal het bestaande beeld qua bebouwing in hoofdlijnen hetzelfde blijven. Door het nastreven van compactheid en concentratie wordt getracht de ruimtelijke en functionele identiteit van het centrumgebied van Schaijk herkenbaar te houden en te versterken.
In onderhavig bestemmingsplan zijn de bestaande situatie en de in die bestaande situatie ontstane ruimtelijk-functionele knel- en verbeterpunten uitgangspunt geweest voor de opgenomen bestemmingsregeling.
Op basis van de ruimtelijke en functionele inventarisatie en analyse (zie 'deel B - Verantwoording' van deze toelichting) zijn knelpunten gesignaleerd. In de Nota van Uitgangspunten zijn deze knelpunten vertaald in functionele uitgangspunten. De Nota van Uitgangspunten vormt de basis voor onderhavig bestemmingsplan. In onderstaande tabel worden puntsgewijs de ruimtelijke en functionele uitgangspunten van het bestemmingsplan weergegeven. Deze zijn bepaald naar aanleiding van de sterkte-zwakte analyses uit de ruimtelijk-functionele analyse, de randvoorwaarden vanuit woon- en leefmilieu en de beleidskaders. De ruimtelijke en functionele uitgangspunten zijn gebundeld en toegelicht in onderstaand schema.
Overzicht uitgangspunten
Functie | Uitgangspunt | |||
Wonen | • | Behouden van het goede woon- en leefklimaat; | ||
• | Heldere en eenduidige regeling voor aan- en bijgebouwen; | |||
• | Regeling voor inwoning; | |||
• | In beperkte mate nieuwe woningbouwontwikkelingen mogelijk maken. | |||
Bedrijven | • | Schaijk biedt ruimte aan lokale bedrijvigheid, voor het grootste gedeelte is deze gevestigd op het (niet binnen de plangrenzen gelegen) bedrijventerrein De Louwstraat. | ||
• | Op locaties waar reeds bedrijven zijn gevestigd in principe alleen bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 toestaan; | |||
• | Bestaande bedrijven in milieucategorie 3 of hoger zeer beperkte uitbreidingsmogelijkheden geven; | |||
• | Nieuwvestiging van bedrijven in milieucategorie 3 of hoger niet toestaan; | |||
• | Logische regeling voor bebouwing op perceel; | |||
• | Speciale aandacht voor de bedrijvigheid aan de Hoekstraat en omgeving. | |||
Detailhandel | • | In het bestemmingsplan zal slechts zeer beperkte ruimte geboden worden voor uitbreiding van detailhandel; | ||
• | Het voorzieningenaanbod in de kern is compleet. | |||
Horeca | • | In zekere mate mogelijkheden bieden voor nieuwvestiging van de 'passende' horecabedrijven, zoals een café, een restaurant of een kleinschalige hotelaccommodatie; | ||
• | Nieuwvestiging van discotheken uitsluiten; | |||
• | Mogelijkheden tot differentiatie in het bestemmen van typen horeca benutten. | |||
Maatschappelijke Voorzieningen |
• | Bestaande maatschappelijke voorzieningen worden positief bestemd; | ||
• | Alleen met concrete nieuwe projecten voor maatschappelijke voorzieningen wordt in de bestemmingsplannen rekening gehouden; | |||
• | Binnen de bestemming 'Verblijfsdoeleinden' wordt de realisering van jongerenontmoetingsplaatsen rechtstreeks mogelijk gemaakt. | |||
Verkeer en parkeren | • | De wegen binnen de bebouwde kom (maximumsnelheid 30 kilometer per uur) worden bestemd als 'Verblijfsdoeleinden'; | ||
• | De overige wegen worden bestemd als 'Verkeersdoeleinden'. Dit zijn de Schutsboomstraat (z), de Zandstraat en de Runstraat. | |||
• | Voor nieuwvestiging of uitbreiding van functies wordt als uitgangspunt dat het parkeren zo veel mogelijk op eigen terrein plaats vindt. | |||
Prostitutie | • | Voor prostitutiebedrijven geldt het uitgangspunt dat deze in de betrokken kernen niet mogelijk worden gemaakt. | ||
Groen | • | Voor groenvoorzieningen geldt dat het beleid gericht is op het behoud en, waar mogelijk, verbeteren van groenvoorzieningen. |
Functionele zonering
Zoals uit de gesignaleerde knelpunten blijkt, is het functioneel gezien wenselijk een zonering aan te brengen. Invalshoek is het zoveel mogelijk bijeenhouden van het kernwinkelgebied en het concentreren van niet-woonfuncties in de dynamische linten. Ten aanzien van de niet-woonfuncties buiten de linten streeft de gemeente naar behoud van bestaande niet-woonfuncties. De functionele menging van verschillende functies wordt hier als kans gezien. Onderhavig bestemmingsplan speelt hierop in door de niet-woonfuncties in deze gebieden te bestemmen als 'gemengde doeleinden' waarbinnen de mogelijkheid tot verandering van functies mogelijk is gemaakt. Een uitzondering vormt de nieuwvestiging van de functies horeca en detailhandel welke niet is toegestaan binnen deze bestemming.
Niet-woonfuncties in woon- en gemende gebieden
In de gemengde- en overige gebieden is, behoudens een uitbreidingsmogelijkheid voor bestaande niet-woonfuncties, geen nieuwvestiging van niet-woonfuncties voorzien. In deze gebieden is gedetailleerd elke bestaande functie vastgelegd een voorzien van een aantal specifieke regels. Bestaande niet-woonfuncties zullen hier met beperkte uitbreidingsmogelijkheden worden vastgelegd en zullen mogen verkleuren naar andere vormen van dienstverlening of wonen. Voor de woonfunctie is een adequate regeling voor aan huis gebonden bedrijven en beroepen opgenomen. Voor enkele woningen aan de Hoekstraat geldt een ruimere regeling voor aan huis gebonden bedrijvigheid. De woningen en percelen in dit gebied lenen zich, mede gelet op de omgeving, goed voor een woon-werkcombinatie. Een ruimere regeling sluit aan bij de StructuurvisiePlus, waarin dit gebied is aangewezen voor (kleinschalige) bedrijvigheid (aan huis).
Bouwmogelijkheden op het perceel
In ruimtelijke zin is het belangrijk dat het voor eenieder duidelijk is wat en in welke omvang op bepaalde delen van het perceel gebouwd mag worden. Om deze duidelijkheid te verschaffen, is in dit bestemmingsplan een onderscheid gemaakt in verschillende bouw- en tuinzones. Het oppervlak aan aan- en bijgebouwen is gerelateerd aan een bepaalde perceelsgrootte.
Verkeer en parkeren
In het gehele centrumgebied is de bestaande verkeersruimte maatgevend voor de afwikkeling van de verschillende verkeerssoorten (voetgangers, fietsers, brommers, auto's en vrachtverkeer). Er zullen geen nieuwe elementen aan de huidige structuur worden toegevoegd.
Maatschappelijke voorzieningen
In het bestemmingsplan zijn de Heilige Antoniuskerk en een aantal maatschappelijke voorzieningen zoals een school en de bibliotheek, specifiek bestemd. Het verkleuren van deze specifieke maatschappelijke voorzieningen naar winkels, wonen of andere (centrum)functies wordt niet voorzien en is zelfs ongewenst.
Bedrijven
Er is in de huidige situatie op enkele plekken, met name in het gebied Hoekstraat en omgeving, sprake van onaanvaardbare hinder van bedrijven. Zo is aan de Burg. De Grootstraat 22 een gashandel met zuurstoffendepot gevestigd, behorende tot milieucategorie 4 met een milieucirkel van 120 meter. Hoewel dit bedrijf in de huidige situatie in principe ongewenst is, is verplaatsing vooralsnog niet aan de orde. De gemeente probeert dit bedrijf op termijn te verplaatsen.
Binnen het nieuwe bestemmingsplan is het oprichten van bedrijven beperkt tot bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2, binnen de bestemmingen Centrumdoeleinden, Bedrijfsdoeleinden en Gemengde Doeleinden. De binnen het plangebied aanwezige bedrijven in de milieucategorieën 3 of hoger worden specifiek bestemd, waardoor het vestigen van een ander type bedrijf in dezelfde milieucategorie niet mogelijk is. Overige aanwezige bedrijven binnen het plangebied zijn derhalve positief bestemd.
Groen- en speelvoorzieningen
Het plangebied kent in het openbare domein een royaal aanbod aan groen- en speelvoorzieningen. Uitgangspunt is dat bestaande groenstructuren gehandhaafd blijven om het prettige Landerdse woon- en leefklimaat te behouden. Dit is de reden waarom de relatief kleinere groenstroken in de woongebieden een groenbestemming hebben toegekend gekregen.
Monumenten en cultuurhistorisch waardevolle bebouwing
De cultuurhistorisch waardevolle uitstraling van, met het lint van de Pastoor van Winkelstraat, is op enkele plekken groot. In het kader van het op te stellen welstandsbeleid zullen vormgevingsaspecten in deze gebieden centraal staan. In het kader van het bestemmingsplan is geen specifieke regeling voor cultuurhistorisch waardevolle bebouwing opgenomen. Op de plankaart zijn de Rijksmonumenten aangeduid.
Naar vorige |
Niveau omhoog
Naar boven Overzicht |
Naar volgende |